fredag 13. mars 2009

Krukkemat

Ahhh fredag og en digg helg i vente. Ingen store planer utover å tusle over til naboen og bli servert nydelig Thai mat i morra. Denne kvelden tilbringes under eget tak foran tv med en tallerken nydelig krukkemat og digg brød som man kan dyppe i all den gode krafta. I Italia kaller de det "små sko".. å la brødet suge opp saus og kraft fra tallerkenen:) Ikke umulig at det blir et lite glass rødvin eller to til. Har kjøpt en australsk Lindemanns Shiraz Cabernet som jeg gleder meg til å smake på. Har fått en veldig favoritt i Lindemanns cawarra og anbefaler den på det varmeste til dem som er glad i en vin med mye smak til en grei penge ( 100 kr..), den smaker dyrere!

Nå begynner det å lukte skikkelig godt her.. Mmmmm.. Olivenbakst!
Brødet jeg baker har jeg lagt ut oppskrift på forrige helg.. jeg lager en liten oppskrift av focaccia
(halverer), har i en brødform, lager huller og drysser over oliven, rosmarin og grovt salt samt olivenolje. Den formen har jeg plass til i ovnen samtidig som jeg lager middagen.
For å lage dette trenger du en "Schlemmertopf" eller "rømertopf", eller rett og slett en leirkrukke/gryte med lokk. Mulig det går an å lage i vanlig ildfast form med lokk.. har aldri prøvd men det funker sikkert. Det eneste er at det kan være greit å ha to forskjellige krukker til kjøtt og fisk..Det finnes utrolig mange oppskrifter på mat i slik gryte på nettet, du kan sånn sett putte hva det skal være i..Det Jeg har laget dette en del ganger og vet iallefall at dette smaker nydelig!


Legg krukken i vann i minst 15 min. (alltid!)

Ha i: Litt olje i bunnen, 3 Kylligfilèter i store biter (evt del en hel kylling i 6), 4 poteter i terninger, 2 små gulerøtter i staver, 1 squash i tern, 2 små hakket løk, 2 små paprika i biter, 3 små tørka chili (om du vil ha det litt sterkt), 2 fedd hvitløk, en liten bit hodekål hakket smått ( kun for smaken, ikke store biter kål..), 6 sopp delt i 4.
Fyll opp til toppen. Vil du bruke andre ingredienser så er det helt fint. Eks. Brokkoli, blomkål, agurk, bønner, mais, selleri etc. Ha salt over, og en hel boks med hakka tomater. Sett inn i kald ovn og sett den på 200 grader. La stå i minst 1, 5 time. Om du har i hel kylling i biter så må den kanskje stå lenger.. sjekk om kyllingen slipper beina lett og ellers om potetene er møre. Etter det har stått i ca 1 time så ta gjerne lokket av og rør tomatene godt inn i kjøtt/grønnsakene. De frigir mye væske og alt blir kokt i egen kraft.



Brødet setter jeg inn ca 30 min før gryta er ferdig og alt blir ferdig samtidig ( når brødet blir såpass tykt trenger det lenger steketid enn vanlig focaccia).
En slik gryte/krukke koster mellom 100 og 200 kr på pytt og panne el andre billige steder og er verdt hver krone. Jeg har hatt den ene min i mange år allerede og har stor glede av den. Fikk en ny en i sommer som jeg skal bruke til fisk. Har ikke prøvd den ennå.. litt treg med nye ting noen ganger. Om noen av dere har gode oppskrifter på fisk i krukke tar jeg gjerne i mot tips!

Nå gleder jeg meg til mat og vin og tv i kveld.

Ha en fin helg:)

4 kommentarer:

  1. Etter jeg spiste dette hos deg en gang skulle jeg prøve å lage det selv... ikke vellykket. Men man skal kanskje ikke gi opp etter ett forsøk?

    SvarSlett
  2. mente å skrive at det var utrolig godt da jeg spiste det hos deg..

    SvarSlett
  3. he he takk:) Det er jo ikke alltid ting går som planlagt.. den oppskriften jeg har lagt ut her tror jeg skal være rimelig bankers.. viktigst er å legge krukka i vann minst i 15 min og sette den inn i kald ovn. Og tilsette litt væske (tomater på boks evt vann..) så kjøtt og grønnsaker ikke setter seg fast eller blir tørre. Bare å ringe også vettu.. eller komme på middag igjen en dag!

    SvarSlett
  4. Hvordan unngå at grønnsakene blir helt myke?

    SvarSlett