tirsdag 24. mars 2009

Hjemmelaget pizza

Ja det er jo ikke akkurat noen stor gourmet oppskrift det her men det finnes så mange oppskrifter på hjemmelaga pizza så hvorfor ikke en til?

Når jeg lager pizza deig så lager jeg alltid på slump. Jeg har denne gangen laget nok til en stor langpanne og en liten èn personspizza
i tillegg pga min vanskelige vegetarkjæreste;)
3,5 dl lunkent vann (ca 40 grader til tørrgjær), 3/4 pk tørrgjær en god klunk med oliven olje, 1 ts salt, litt oregano og resten mel. Med det så mener jeg at det er greit å helle litt og litt mel i, og hele tiden røre eller gni melet inn med hendene (hansker er lurt) til du får en smidig og fin deig. Elt godt!
La stå til den har hevet seg dobbelt så stor.
Kjevle ut til ønsket størrelse/tykkelse.. dette er som sagt nok til en stor langpanne, tynn bunn og en liten en...

Pizzafyll: Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke er noen stor fan av halvfabrikata og ferdig mat men jeg bruker det selvsagt noen ganger. Èn ting jeg er spesielt glad i er Toro`s pizzafyll med tomat og løk.. den bruker jeg som basis til saus om jeg har. Har jeg ikke den så bruker jeg hakkede tomater på boks, evt tomatpurè ( syntes den i såfall må tilsettes buljong/kraft og koke en stund før jeg blander i kjøttet... den har alt for kraftig tomatsmak til å brukes alene...). På denne store pizzaen brukte jeg kjøttdeig denne gangen, men det hender jeg bruker kyllingkjøttdeig,biff eller kyllingfilèt. I tillegg hadde jeg i sopp og løk ganske enkelt. Så kjøttdeig, sopp og løk stekes, tilsette evt pose med toro, eller tomatboks. Krydrer med det jeg har av ferske urter, ellers tørka timian, basilikum, merian , chili, oregano. Strør over nok av ost.. gjerne forskjellig om jeg har det.. parmesan og norwegia funker topp! Steker på nederste hylle i ovnen på 225-250 grader i ca 15 min.Den lile vegetar pizzaen fikk min kjære komponere selv ( er ikke han heldig? he he) og endte opp med tomatsaus, løk, sopp og blomkål (!). Pizza er jo ellers utmerket restemat og egner seg supert til lunsj .. litt mer fristende enn brød med brunost.
Så... der var min helt ordinære pizzaoppskrift.. Har jo prøvd meg på kylling og blåskimmelost, oliven og andre litt mer spennende ting. Men akkurat nå var det helt passe.

Om noen andre har spesielt godt oppskrifter på pizza så ikke nøl med å skrive inn her.. Pizza er en stor favoritt her i huset og det skader ikke med forandring;)

Ha en fin tirsdagskveld.. her blir det sofa og tv ut kvelden. Er endelig i gang med praksis. Spennende men totalt uvant å stå opp før fuglene og jobbe 8 timer. Hah! Er lissom vant til 3 timers skoledager fra 09-12.. Men må jo si det er verdt å være litt trøtt i trynet, for det er jo spennende og moro!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar