søndag 8. mars 2009

hot fiskesuppe

I dag har vi hatt fiskesuppe her i huset. Og jeg kunne vært mer "easy on the chili" for å si det sånn. Jeg dro litt på å tenkte at jeg iallefall måtte ha i 5 sånne små chili`er som du ser på bildet under, men skulle nok ha halvert det... Noe jeg gjør i oppskriften her. Må allikevel si at det smakte nydelig. Vi er vant til rimelig sterk mat alle sammen så det gikk ned med et smil:)

Til ca 6-8 pers.

500g. forskjellig fisk i terninger ( jeg brukte laks og rødspette i dag men ta gjerne torsk, sei eller noe annet), 6-8 poteter i biter, en stor paprika i biter, 3 gulerøtter delt i 2 og i skiver, 2 grovhakkede små løk, 2 fedd hvitløk, 2 små tørka chili, 1/2 stor eller 1 liten purre i ringer, en håndfull reker og hermetiserte blåskjell ca 1,5 l vann, 2-3 terninger fiskebuljong ( om du ikke drar til og koker egen kraft) og evt noen gode spiseskjeer rømme. Jevning: visp ut 3 ss mel ut i 3 dl melk.

Ha poteter, gulrøtter, løk og paprika i en stor gryte. Hell over vann til det dekker ( og litt over ), tilsett fiskebuljongen og kok i ca 15 min. Ha i purren, hvitløken, chili`en og jevningen og kok i ca 5 minutter før du tilsetter fisken. La trekke i ca 10 min. Ha i evt rømme, reker og blåskjell og server. Nam! Kutt ut chili og hvitløk om du vil ha en mer tradisjonell fiskesuppe. Ha gjerne i litt fløte også eller ferske urter.. gressløk eller persille. Ha en fin søndagskveld:)

6 kommentarer:

  1. Nam! Blir farlig lite fisk her i huset...begrenser seg egentlig til omega-3 tabletter når jeg tenker meg om...:)

    Fisk er stort sett godt da, men har hatt noen traumatiske møter med lettsalta tosk i barndommen. Grøss!

    SvarSlett
  2. ....mente selvfølgelig lettsalta TORSK. Liten freudian slip der kanskje;)

    SvarSlett
  3. Kunne jo vært fristende og koke suppe på toskene noen ganger og:)
    Hiv deg over grytene og prøv denne da vel . Lover at den smaker bedre enn omega3 tabletter

    SvarSlett
  4. Du er så flink til å være kreativ i matveien, og med sunn mat også.. Jeg bare tenker på alt jeg har lyst til å lage, men får veldig sjelden lagd noe annet en det vanlige. Og hot fiskesuppe hørtes godt ut!

    SvarSlett
  5. Men så får du til gjengjeld gjort veldig mye av alt det jeg ikke får gjort noe med da... vi får bytte litt på:) Du kan dekorere og male hos meg så kan jeg lage mat til deg!

    SvarSlett
  6. Den var suuuuuuuuuuuuper god...burde prøves:) sier nabo`n som stadig sniker til seg en smak

    SvarSlett