fredag 20. mars 2009

Italiensk kjøttsaus

Mmmmm denne sausen er nydelig! Og ikke minst veldig anvendelig til alle pastaretter.
Jeg har brukt den i hjemmelaget lasagne ( legger ut oppskrift på hjemmelaget pasta en annen dag..) , på pizza og til kokt spaghetti. Den kan også brukes med potetmos til en ekstra god hyrdepai. Dette er en stor oppskrift og den kan fryses (eller halveres så det blir nok til en vanlig familie). Du trenger:

1kg karbonade el kjøttdeig, 3 store løk, 3 ss olje, 3 ss smør, 2-3 fedd hvitløk, 1 stangselleri el 1 liten sellerirot, 4 små gulerøtter, 2 bokser tomater, 4 ss tomatpure, 2 ss frisk el 2 ts tørket basillikum, 1 ss frisk eller 1 ts tørket merian eller oregano, 2 dl rødvin eller buljong, samt salt pepper og paprikapulver.

Varm oljen i en stor, vid gryte. Surr hakka løk med kjøttdeigen så den blir småkornet. Tilsett smør, knust hvitløk, finkutta/revet selleri og grovt revede gulerøtter og la surre i ca 10 min. Hell over tomatene og tilsett tomatpure og krydder/urter. Hell i vin/buljong og smak til med salt, pepper og paprika. La koke i 20 min med lokket halveis på. Rør om av og til.
Om du er av den harde typen og liker mat med chili så ikke nøl med å ha det i!

Perfekt fredagsmat!

Her blir det larvikstur i helgen, med badstua og snåsavibber fra min kjære. Håper penicilin glir raskt ned med et lite glass rødvin:)

Ha en fortryllende helg!

5 kommentarer:

  1. Hei..Meg igjen (O: Nå har jeg laget denne gryta flere ganger og den smaker bare nyyydelig(O: Mye smak. Jeg dropper rødvinen da, kan ikke gi ungene alkohol, og alkoholfri rødvin finnes ikke i dette huset (O: Knallgod saus. Takk for fantastisk oppskrift, igjen (O:
    Mai Liss (O:

    SvarSlett
  2. Hei:) Den alkoholen koker ut så du kan trygt ha rødvin i denne sausen. Men om den er så god uten så kan du heller drikke et ekstra glass:)

    Så supert at oppskriftene kommer til nytte:) Kjempe glad for at du liker det!!

    Anja:)

    SvarSlett
  3. Hei (O: Sier du det? Koker ut..?? Da blir det rødvin neste gang, både i og ved siden av (O: Ha ei knallhelg (O: Klem, Mai Liss

    SvarSlett
  4. Hei! Ser det er lenge siden du skrev dette... men vil bare si 1000 takk! Jeg har brukt den kjempe mye og alle skryter uhemmet hver gang ;-) I tillegg bruker jeg bare økologiske grønnsaker - og økologisk kjøttdeig. Masse gode smaker! Herlig med god mat!

    SvarSlett
  5. Så bra at du liker den! I grunn lenge siden jeg har laget den selv, så nå blei jeg frista til å ta den fram igjen. Skal kjøpe økologiske råvarer å prøve det selv jeg. Takk for fin tilbakemelding:)
    Ha en fin mandag:)

    -Anja-

    SvarSlett