tirsdag 3. mars 2009

Kjøttgryte

Fikk en oppskrift muntlig overført på en biltur i går og blei så frista at jeg heiv meg over grytene så fort jeg kom hjem. Belinda kaller den arabisk gryte... Denne retten kan sikkert varieres i det uante.. med paprika, sopp, uten squash, med kyllingkjøttdeig eller uten kjøtt, med gulrøtter, blomkål, spisskål osv.
Her har du oppskriften på den jeg lagde i går i alle fall, en riktig så god variant:)

Til ca 4 sultne folk trenger du (ca):
8 poteter i tern, 4-5 tomater i biter, 2 hakka løk ( eller blanding av purre, løk, sjalottløk etc), 1 squash i terninger, 1 pk kjøttdeig, ca 3-5 dl tomatsaus ( en blanding av hakka tomater på boks, ketsjup, tomatpure etc..), hvitløk, chilli, salt og pepper.

Ha litt olje i en stor gryte. Legg lagvist tomater, løk, squash og poteter. Form kjøttdeigen til et lokk og legg over, begynn evt fra nytt og ta et lag til med alle grønnsakene og kjøttdeigen. (jeg tok bare ett lag og litt på toppen, fordi jeg har en stor gryte..).

Hell over tomatsus tilsatt chilli og hvitløk etter eget ønske ( jeg tok 3 fedd hvitløk og 6 små tørka knuste chilli), til det dekker ca halvparten av innholdet i gryta. Grønnsakene frigir mye væske så ikke ha for mye saus i, da blir det suppe aktig istedetfor gryte. Kokes i en time eller to til potetene er myke og tomatifisert og kjøttdeigen har sugd til seg all den gode smaken fra hele gryta:)


Jeg serverte med olivenbrød, men det er sikkert nydelig med en god salat ved siden av!
Denne gryta er det lite arbeid med,men smaker mye, try it!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar