onsdag 4. februar 2009

Salat Nicoise

På vår skole har vi en kantine som blir flittig brukt av meg og selvfølgelig mange av de andre 3-5 tusen studentene som er innom skolen. De har variert og veldig god mat der, både varm og kald og stooor salatbar med utrolig digg utvalg. Det er bare det at det er ganske dyrt i tillegg.. og når man er et såpass stort matvrak som meg, som gjerne spiser to ganger i løpet av en skoledag, så blir det veldig dyrt i lengden. Jeg er heller ikke spesiellt fan av tradisjonell norsk matpakke. 2 skiver med gulost tilfredstiller ikke mitt behov.. det må se litt digg ut også.

Skal det være brødskiver så skal de være høye, lekre og toppet med div grønnsaker. Gjerne Avocado, salat, ost, kalkun, tomat og agurk på samme skive. Mindre enn det blir litt traust. Men det jeg skulle fram til var at det å ha med seg en stor bolle salat er skikkelig digg! Den kan jeg da gå å spise litt på innimellom timene ( eller i timene) og den smaker like godt hele dagen. Ferskt brød kan jeg kjøpe for et par tre kroner i kantina evt. I dag har jeg laget en stor bolle "Nicoise", altså en tunfisk salat som jeg gleder meg til å gomle i meg i morra.


Du trenger: egg, poteter, tomat, rødløk, vårløk (samme bare du har litt løk..) , agurk, avocado ( om du vil), salat (ruccola, isberg, hjertesalat, lollo rosso, crispisalat etc) , kapers og tunfisk.

Kok 2 egg og to store poteter i terninger.
Ha blandet salat i en stor bolle, hakk 1/2 rødløk , 3 tomater i biter, 3 vårløk i ringer , 1/2 agurk i terninger og 1 avocado i biter og ha i bollen. Skyll de kokte potetbitene i kaldt vann og hell over et dørslag så de renner av seg. Bland potetene, et lite glass kapers og to bokser tunfisk i vann i salaten. Skjær eggene i båter og legg på toppen.
Salaten er nydelig med en gang men ennå bedre etter noen timer hvor alle smakene får trekke inn i potetene... Denne store bollen holder til to personer til både middag den ene dagen og lunsj dagen etter.

Dig in!

1 kommentar:

  1. Snasen lunsj med snæksi søstre!
    Gleder meg til neste lunsj. :-)

    Søster Stine

    SvarSlett