fredag 20. februar 2009

Pai

I dag har jeg laga en pai. Hadde helt glemt hvor enkelt og digg det er! Jeg hadde faktisk kaffebesøk når jeg begynte på den og den var ferdig i løpet av litt sladder. En sånn pai kan fylles med hva som helst nesten. Litt viktig å ikke ha for mye "vanndige" grønnsaker i for da kan den fort bli veldig våt men nesten alt funker.

Først oppskriften på deigen :
100 g smør/margarin, 3 dl mel og 3 ss vann.

Ta smør/margarin i en bolle, ha i mel. Smuldre det sammen ( jeg bruker plasthansker og unngår da veldig klissete fingre) og tilsett vann. Arbeid det sammen til en glatt deig og legg i plast i kjøleskapet i ca 30 min. Jeg er så lur at jeg bretter hanska jeg har brukt rundt deigen og vips så er den pakka inn:)

Trykk den ut i en paiform (eller en kledt kakeform), det blir tynt men det er meningen. Få deigen litt opp på kanten og dekk kanten med sølvfolie så den ikke blir brent. For stek i 10 min. på 225 grader.


Hakk/skjær grønnsakene mens paibunnen forstekes.

Jeg har brukt i denne paien: 1/2 broccoli i små bunter, 1 liten løk i biter, 2 vårløk i skiver og ca 8 sopp delt i 4. Alt dette freses kjapt i en stekepanne. Legg grønsakene i den halvstekte paibunnen og ta vekk sølvfolien. Legg noen tomatskiver på toppen.


Visp sammen 3 egg, 3 dl melk og ca 100 gram ost. Jeg brukte litt synnøve og litt parmesan men du kan bruke det du har. Vellagret er nydelig, men bruk gjerne pizzaost eller noe annet. Ha i litt salt og pepper. Hell blandingen over paien og sett tilbake i ovnen i ca 30 min.


Ferdig!
Server gjerne med en salat eller bare som den er. Jeg har laget denne paien i mange varianter og bruker det jeg har i kjøleskapet. En gang bare med løk og paprika i store ringer og det var kjempe godt. Andre ganger har jeg fylt den med kylling, salatbønner, sopp, løk, asparges og kokte poteter. Skinke og brokkoli er vel en velkjent kombinasjon, men hiv i det du har, bare avslutt med egg/ost så blir det godt uansett. Har du friske urter som timian, basillikum, gressløk eller persille så bland det i grønnsakene. Dette er perfekt gjestemat!

Ellers så er det jo fredag i dag og det er jo helt perfekt. I kveld blir det sofa, tv og rødvin med min utkårede. Og jeg gleder meg ekstra for i kveld skal nemlig han lage middag til meg:)

Have a nice one!

5 kommentarer:

  1. Og jeg gleder meg til mikkis hos anjamin i morgen!
    Mus

    SvarSlett
  2. Ah, dette er deilig mat. Det ble litt større utfordring å lage etter at jeg sluttet med melkeprodukter, men det går på et vis likevel. Håper fredagsmiddagen blir utmerket!

    SvarSlett
  3. Lørdagsmikkisen også!
    Mus

    SvarSlett
  4. Isobel:Bruker du soyamelk eller havremelk da eller? Ben drikker jo helst havremelk og jeg ser at den kan brukes i mat men har aldri prøvd det. Middagen ble helt nydelig på fredag, han er den i huset som tør prøve noe nytt mens vi andre lager det samme igjen og igjen:)

    SvarSlett
  5. Jeg bruker stort sett soyamelk eller soyafløte. Det store savnet blir likevel ost, så jeg bruker litt veggisost oppå for å få litt smeltet ostete følelse, pluss litt nutritional yeast i røra (bJäst, kjøpes i helsekostsjappe) som gir litt mer ostete smak. Det blir ikke HELT det samme, men ganske hederlig likevel.

    Mat-eksperimentering er min favoritt-fritidsaktivitet. Noen ganger går det skikkelig dårlig, men ofte finner man noe skikkelig snadder som man siden kan lage igjen og igjen :)

    SvarSlett