mandag 7. september 2009

Timpano

Har tråla en del matblogger i det siste og sikler ved synet av all den gode maten. Har ikke vært så flink til å prøve ut noe av det ennå men nå måtte jeg prøve meg på noe som så skikkelig digg ut. Timpano heter dette og er en slags spaghetti pai. ( fant oppskriften her) Jeg lagde to stykker for jeg hadde ikke en stor nok dyp ildfast form. Så jeg brukte en liten rund form og en brødform.

Du trenger: Pasta med kjøttsaus. ( Hva som helst du liker.. med tomatsaus eller fløtesaus, kylling eller kjøttdeig) Jeg lagde en vanlig kjøttsaus med tomater på boks, urter, sopp, hvitløk og løk, samt kylingkjøttdeig. Kokte ca 400 gram pasta og blandet i sausen.


Jeg brukte i alt 6 plater med ferdig tint butterdeig. 3 til hver form.
Kjevlet de ut slik:

I tillegg til å ha pasta med kjøttsaus i hadde jeg et lag med ricotta ost og et lag med cheddar..

Så la jeg lagvist: et lag med pasta med kjøttsaus, ett lag med ricotta, et nytt lag pasta, så et lag cheddar og til sist et lag med pasta.



Så brukte jeg deigen som henger over kantene til å pakke den tett sammen (som et lokk). Skar noen få snitt i toppen så dampen kan slippe ut.


Stekte de midt i 180 grader forvarmet ovn. Den lille i brødformen stekte i en time og den andre litt større stekte jeg i 1 time og 15 minutter.
La hvile i minst 15 minutter !
Hvelv de over på et egnet fat og la hvile i minimum 15 minutter før du skjærer i dem.



Mmmmm!! Kjempe godt! Også ser det litt kulere ut enn bare spaghetti og kjøttsaus:)
Dette kan også spises kaldt, perfekt til skolelunsj dagen etter!

Neste gang skal jeg prøve en litt mer avansert utgave som jeg har funnet på samme blogg!
Ha en god dag:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar