torsdag 10. september 2009

Gulasj suppe

Mmmm!! Fikk denne nydelige oppskriften av Martha, ei herlig nordlenning som jeg går i klasse med. Jeg elsker supper og gryter og gledet meg til å prøve denne ut.
Det var helt nydelig!! Dette er mat som passer godt til fest i stedet for lapskaus også:)

Jeg lagde en ganske stor porsjon, men alt ble spist opp... det er jo et godt tegn!
Gryta mi er på rundt 6 liter og dette gir en full kjele.

Ingredienser
Ca 1 kg storfebog kuttet i terninger
10-14 poteter skåret i biter
3-4 hakkede løk
2 ss eddik (7%)
2 store hakka fedd hvitløk
2 ss tomatpure
1 ts merian
3-4 ts salt
1 ts karve
2 ss paprikapulver
smør/olje til steking.
+ vann/kraft.. (jeg kokte kraft av beinet som var på kjøttstykket og brukte det når jeg kokte kjøttet)




Fres løken i smøret/oljen, tilsett paprikapulveret og la det surre i ca 5 min.


Tilsett kjøtt, tomatpure, eddik, hakket hvitløk, salt, merian og karve. Hell over vann/kraft til det dekker.

La koke under lokk i ca 45-60 minutter (avhengig av størrelsen på kjøttbitene).
Tilsett potetene og mer vann til det dekker godt alt sammen.


Kok i ca 1 time til potetene nesten blir kokt i stykker.



Server med grovt brød, eller flattbrød. Mmmmm! Nydelig suppe med masse smak!

Dig in:)

2 kommentarer:

  1. Hei. Du og bloggen din er knallsuper. Jeg bruker så ofte dine oppskrifter og det er suksess hver gang. Jeg er som deg, ei som elsker å lage mat, (men vi er slanke begge to for det)-s-, og jeg jakter stadig på nye oppskrifter til helg og hverdag. Bildene og maten din ser innbydende ut, det er derfor jeg lager oppskriftenen dine..Takk, jenta.. Hilsen lillemeg, igjen (O:

    SvarSlett
  2. Takk for koselig ros! Ja jeg ikke bare elsker å lage mat, men digger å spise den og:)
    Om du har noen oppskrifter du syntes jeg burde prøve ut så send meg gjerne noen. Nå om dagen så bor vi 4 stykker sammen og vi lager mat annenhver dag, så jeg er ikke lenger alene om å kokkelere her. Da blir det ikke så ofte blogginnlegg.Men er veldig glad bloggen kommer til nytte:)

    Ha en fin kveld!

    Anja

    SvarSlett