onsdag 23. september 2009

Paier

Mmmm Her om dagen fant jeg en oppskrift på spinat og feta pai og den måtte jeg bare prøve. Det var helt nydelig!! Lagde en pai med brokkoli og skinke i samme slengen. Her går det unna når vi lager snaddermat:)

Oppskrift på bunn er:
100 g smør/margarin, 3 dl mel og 3 ss vann.

Ha smør/margarin i en bolle, ha i mel. Smuldre det sammen, og tilsett vann. Arbeid det sammen til en glatt deig og legg i plast i kjøleskapet i ca 30 min.

Trykk deigen ut i en paiform eller springform (med bakepapir i bunn), prikk med en gaffel og forstek bunnen i 10 min på 200 grader på nederste hylle i ovnen.



Spinatpai:

Jeg brukte frossen spinat. En pakke på 450 gram som jeg "smeltet" på lav varme i en kjele.
Stekte så to hakkede vårløk og ett fedd hvitløk.


Blandet det sammen med den ferdig smeltede spinaten.


Så tok jeg og smuldret en pakke fetaost i bunnen på den forstekte paibunnen, og hadde over spinat/vårløk.


Til slutt helte jeg over en blanding av 3 egg og 2 dl melk (evt halvparten fløte) og stekte på 200 grader i ca 25-30 minutter.


Brokkoli og skinkepai:

Delte opp en liten brokkoli i så bunter og kokte dem i ett minutt. Fordelte den i den forstekte paibunnen og hadde over en pakke med smårettskinke.


Til slutt helte jeg over den samme eggeblandingen som over men hadde også i 100 gram revet ost i. Stekte den også i ca 3 min på 200 grader midt i ovnen.

Server med en god salat:)

Lettvint og veldig god mat!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar