søndag 16. august 2009

Lettvint wok

Wok er enkel og grei mat. De fleste har jo litt grønnsaker liggende og enten litt kyllingfilet eller en kotelett i fryseren. Jeg har brukt kylling i denne men den kan selvfølgelig være uten kjøtt om du er vegetar eller med litt svin. Jeg begynte med å wok`e kyllingen sammen med løk til kyllingen var nesten gjennomstekt.


Så tilsatte jeg grønnsaker. Jeg hadde i paprika, broccoli og sopp. Lot det surre litt sammen med kjøttet og løken.


Så hadde jeg i ett fedd hvitløk, revet skall av en lime, 1 ss fersk basillikum, 1 ss hakket fersk koriander og 1/2 hakket fersk chilli. Det er viktig å wok`e på sterk varme hele tiden! Om ikke så blir maten kokt.. og da blir grønnsakene vasne..


Blandet alt godt før jeg helte i en boks med kokosmelk (gjerne fettfattig), 2 ss fiskesaus og 1 ss maisenna mel rørt ut i litt vann. Vips ferdig! Mmmmm mye smak og lite jobb:)
Jeg hadde basmatiris ved siden av men nudler funker like godt.



Ellers har vi hatt en rolig helg her i huset. Skolestart til uka for hele gjengen. Nå er vi plutselig en student til her da min kjære begynner studier i Bø. Spennende. Jeg har heldigvis noen dager til med ferie, og de skal nytes til fulle. En liten tur til biblioteket i morra er planlagt. Noen som har noen boktips?? Har lest en del i sommer, både gammelt og nytt. Siste boka jeg leste var Kvinnen og Apen av Peter Høeg. ( Han som skrev frøken Smillas fornemmelse for snø). En rar men artig bok om en kvinne som gir opp hele sitt rike (på penger og staus)og tomme liv til fordel for et heller usikkert og snodig liv med en ape!

Jeg leste også en helt nydelig bok av Anna Gavalda ( forfatteren som også har skrevet "Saman er ein mindre aleina") som jeg virkelig anbefaler: Lykka er ein sjeldan fugl (nynorsk). Den er litt tung i starten, men er virkelig en nydelig bok!!
Ellers har jeg slukt Twilight serien..blitt helt hekta..litt flaut og si men Mmmm vampyrer er liksom min greie om dagen. Er også rimelig hekta på tv serien True Blood som flittig lastes ned hver uke og er mandagens store høydepunkt!

Søndag i dag og til og med sol. Kanskje jeg skal se å få luket vekk noe av alt det som har overtatt plassen i bedet mitt?
Ha en nydelig dag!

2 kommentarer:

  1. Hei Anja, fin blogg du har.
    Vi allerede prövde dine pizzasnurrer, men kanskje glemte jeg at bunnen skal väre litt tjukkere enn på vanlig pizza...så det ble ikke helt snurrer men en slags kurvete pizzahauger.. heheh :)

    Jeg venter på kommenter om finske poteter!
    Hilsen, dine finske venner

    SvarSlett
  2. Ha ha:) Bunnen må være tykk nok til å klare å rulle den sammen ja, men du skal også huske å ike ha så mye fyll på:)
    Den posten kan du vente lenge på for den dagen jeg spiste de skjønne finske potetene med smør og dill så glemte jeg og ta bilder... Men de var SÅ gode!!! Vi hadde det som forrett en dag vi grilla og alle tre (Stig, Ben og jeg) nøt hver bit! Så de potetene der må dere smugle med noen av når dere kommer på besøk til oss:)

    Ha en fin dag dere to i finland og takk for potetene:)

    SvarSlett