søndag 22. april 2012

Nydelig suppe med kikerter

Mmmmhhh! Denne suppa var så god!
Har vært på jakt etter oppskrifter med kikerter, og har prøvd litt forskjellig i det siste. Har b.l.a laget falafler, men hadde ikke kamera tilgjengelig akkurat da, så den oppskriften får jeg heller lage igjen og dele med dere senere. I dag laget jeg derimot en suppe som jeg fikk inspirasjon til på en vegansk nettside (veg-veg.no). Jeg har endra litt på oppskriften og den er ikke lenger vegansk, men veldig god altså. (Om du vil ha den vegansk så kutt ut kyllingen og erstatt hønsebuljongen med vegansk buljong)

Ingredienser: 2 stk kyllingfilet i terninger, 1 stor løk skåret i tynne halvmåneringer, 3-4 ss finhakket fersk ingefær, 4 stilker stangselleri i biter, 4 fedd finhakket hvitløk, 1 boks kokosmelk, 1 boks hakkede tomater, 1 ts chillipulver (jeg bruker chilliflak), 1 ts paprikapulver, 1 ts spisscummin, 1 boks avrente kikerter, ca 4 dl vann, 1 terning hønsebuljong og litt hakket fersk koriander og persille. (evt nanbrød og yoghurt naturell til servering)

Fremgangsmåte.

Stek kyllingen og legg til siden.



Stek løken i et par minutter før du tilsetter ingefær, hvitløk og stangselleri.





 La simre et par minutter. Ha i paprikapulveret, chilli og spisscummin og bland godt.



 Hell over kokosmelken og de hakkende tomatene, kikertene samt ca 4 dl vann og en buljongterning.



 La koke i ca 15 minutter, ha i den stekte kyllingen og krydderurtene.


 
Tilsett mer vann om du syntes suppa er for tykk. Gi et raskt oppkok.

Server med en spiseskje yoghurt naturell og evt nanbrød ved siden av.



Namnamnam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar