onsdag 11. april 2012

Frokostblanding

Lenge siden sist jeg har skrevet et innlegg nå, men nå er jeg tilbake med en supergod frokostblanding som jeg har fått helt dilla på:)
Mange av froskostblandingene man får kjøpt i butikken inneholder så mye sukker (og andre ugreie ting) og iøvrig har jeg aldri funnet noen favoritt.... Så da ble jeg så glad da min søte venninde introduserte meg for denne oppskriften.

Man kan helt sikkert tilsette andre ting i denne, men her er oppskriften jeg pleier å lage. Målene jeg bruker er "kopp", altså en helt vanlig kaffekopp/krus.

Sett ovnen på 150 grader.
Ha alt dette i en langpanne kledd med bakepapir:

1 kopp 4-korn
1 kopp havregryn
1/2 kopp solsikkekjerner
1/2 kopp kokosmasse
1/2 kopp hakkede mandler (og/eller valnøtter)
1/4 kopp sesamfrø
1/4 kopp linfrø



Bland dette sammen.



Smelt 2 ss honning sammen med 2 ss rapsolje.

 

Hell dette over blandingen og rør godt (bruk gjerne hendene, bare vær forsiktig for det er varmt!).


 
Sett inn i varm ovn og la stå i 15 minutter. Rør gjerne en gang underveis.
 Ta ut og avkjøl.



Når blandingen er kald så "knus" det opp med hendene, det limer seg litt sammen. Hell blandingen i et rent glass med lokk. Dette holder seg godt.



Server med det du liker best, kald melk, cultura, yoghurt med eller uten smak.

Jeg bruker cultura og spiser den gjerne med bananer i skiver og litt rosiner. Sukker trenger du ikke da honningen søter nok.


En sunn og god start på dagen:)

3 kommentarer:

  1. Jeg lager nesten samme frokostblanding, men bytter ut honning med yaconsirup. Nydelig :)

    SvarSlett
  2. Ja det er veldig godt altså! Ikke prøvd yaconsirup, men det skal jeg jaggu gjøre. Vil egentlig også prøve å få tak i tørka kokosflak og bytte ut kokosmassen. Får endre litt etterhvert:)

    SvarSlett