fredag 13. januar 2012

Spicy Thai suppe- Grønn curry

Hei og godt nyttår!

Håper at dere (som jeg) har nytt jula med masse av det som gjør livet verdt å leve:)

Om dere er lei av tunge sausemiddager og i tillegg er glad i sterk Thai mat, så vil denne oppskriften få dere til å juble! Det gjorde iallefall jeg, da jeg smakte denne nydelige curry suppa hos en venninne. Oppskriften er til 4 personer (jeg dobla), men lag gjerne mer, for denne går unna:)

Ingredienser: 2-3 kyllingfileter i terninger, 12-15 champignon, 1 pk små grønne auberginer, 2 stilker sitrongress,1 pk cherrytomater, 4 dl kylling/hønsebuljong, 1 boks kokosmelk, 2 ss currypaste, 2 chilli, 3-4 cm fersk ingefær, 4 vårløk, 1 kinesisk kål ( Pak-choy), 2-3 ss fiskesaus, 1 ts kaffir lime blader, saften av 2-3 lime og fersk koriander til å drysse over den ferdige suppa. I tillegg koker du et par poser ris som skal serveres ved siden av.




Fremgangsmåte: Brun kyllingen i litt olje i en stor gryte. Del soppen i 4 kvarte. Finhakk den nederste delen av sitrongresset (der hvor den er lillaaktig) og del resten i store biter (skal bare gi smak og tas ut når suppa er ferdig), skrell og del ingefæren i grove biter.


Skrell og del mini auberginene i båter.



finhakk chillien og ha alt dette (unntatt sitrongresset) oppi gryta når kyllingen er ferdig brunet. Bland godt og la steke i ca 5 min.



Tilsett buljongen, sitrongresset og kokosmelka. Ha i currypasten og bland godt. Ha i limebladene og fiskesaus. La alt koke i 10-15 minutter.




Tilsett grovhakket kinesisk kål, cherry tomater og vårløk sammen med saften av limen. La simre i ca 5 minutter.

Server suppa med noen spiseskjeer ris i bunnen av bollen og dryss over hakket koriander og evt mer lime saft.

Nam nam nam!!!

Dette er en veldig sterk suppe, og er du av den forsiktige typen anbefaler jeg å droppe chilli og halvere currypasten for dette er tåredryppende sterkt:)


Ha en strålende fredag d. 13 og god helg!

6 kommentarer:

  1. Godt nytt år. Jeg har aldri selv gitt meg i kast med thaimat, men dette ser jo ikke altfor vrient ut. Tenker det smakte.

    SvarSlett
  2. Hei Bjørg:)

    Nei suppa er ikke så vrien og så var den sååå god! Kanskje du burde prøve den ut å se om Thai er noe for deg?

    Ha en fin torsdag:)

    -Anja-

    SvarSlett
  3. NamNamNam. jeg prøver denne hvis det er ok? elsker thai og indisk og sånt med deilige smaker. :)

    SvarSlett
  4. Hei:) Klart du burde prøve denne da:) P.s Curryen og baby auberginene får du kjøpt på asiamat.
    God Helg!

    -Anja-

    SvarSlett
  5. Hei, er innom for å se om det var noen nye tips. Det er stille her inne. Håper alt er bra og at du har en fin påske.

    SvarSlett
  6. Hei Hege i Telemark:)

    Har vært litt fraværende i det siste, men lover at det kommer snart noe nytt her inne. Jeg har hatt en kjempefin påske, og håper det samme for deg!

    -Anja-

    SvarSlett