fredag 22. mai 2009

Tacosuppe

I fjor på denne tiden var jeg så heldig å få besøke det forgjettede land USA. Sønnen min flyttet til Boston i 6 mnd`r med faren og sin nye familie, og han fikk muligheten til å gå på en amerikansk skole og derved bli kjempegod i engelsk:)
Det var en super opplevelse for ham selv om det var litt vanskelig for oss alle med hensyn til savn... Jeg var der 2 ganger på besøk og begge gangene var en utrolig opplevelse. Jeg skal ikke gå noe mer inn på det enn at når jeg var der så spiste jeg utrolig mye god mat. Min kjære venn og samboer ( ikke kjæreste..) var med den første gangen og da vi begge er matvrak så koste vi oss stort i storbyen hvor mye av maten var anderledes og spennende. Rett ved der vi bodde lå det en tex-mex kjede som heter Q`doba hvor vi spiste en herlig tacosuppe. Den het mexican gumbo og vi har aldri glemt den. Vi har snakket om den hauger av ganger og lett etter oppskriften på nettet. Vi har funnet noe lignende men vi har rett og slett ikke de ingrediensene i norge som oppskriften har krevd. Men denne uka bestemte vi oss for å prøve på egenhånd. Mmmmmm!!! Den var akkurat som vi håpet! Sterk og masse smak.
Denne må dere prøve!

Tacosuppe nok til 4-6 pers.

Suppe:
1 pakke kjøttdeig (kylling,svin eller vanlig.. evt kyllingfilet i terninger), 2 poser tacokrydder, 1 boks sorte bønner, 1 stort glass salsa.


Stek kjøttdeigen i en stor gryte. Tilsett tacokrydderet og 1 liter vann. La små putre i 5 minutter. Tilsett glasset med salsa og skyll bønnene fra boksen og ha i suppen. La den koke opp og så er den klar til servering.

Tilbehør:

Pico de gallo: (Dette er et slags tilbehør .. blir mye brukt til tex-mex)
2 tomater, 1 stor løk, 1 fersk rød chilli. Alt hakkes/kuttes og blandes i en bolle. Ha over saften fra 1 lime.


Kok ris etter anvisning på posen/pakken nok til 4-6 pers.

Serveres med revet ost, rømme og nacho-chips.

Altså: Ta en suppebolle, ha i en stor skje med ris, hell over suppen, ha på ost, pico de gallo, en håndfull nachos og til sist en stor skje med rømme.
Vi er veldig glad i jalapeños og hadde det i tillegg.

Dette er perfekt helgemat. Det er kjapt å lage og de fleste som liker taco kommer til å elske det!

Ha en herlig helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar