torsdag 22. august 2013

Squash og purresuppe

 


Hei:)

Så veldig lenge siden jeg har postet et innlegg nå altså! Masse har skjedd siden sist, men mest av alt har det skjedd noe gøy på matfronten! Vi har meldt oss inn i en lokal andelsgård og kan gå å plukke friske økologiske grønnsaker når vi vil! Det er så stas! Hver uke får vi en mail med hvilke typer grønnsaker vi kan høste, hvor mye og hvordan vi skal høste dem. i tillegg er det et forum hvor folk utveksler oppskrifter:) Kjempegøy og ikke minst motiverende å prøve og lage nye retter med nye grønnsaker. Hittil har vi blant annet høstet forskjellige salater, neper, grønnkål, kål, broccoli, knutekål, gulerøtter, squash, dill, koriander, bladpersille, kruspersille, bondebønner og sukkererter. Denne uken gleder jeg meg til å høste rødbeter og mangold som er nytt denne uka. Jeg har aldri smakt noen av delene men har dere tips eller oppskrifter er dere mer enn velkomne til å dele de med meg:)
Noe annet som er veldig gøy er at jeg har begynt å lage mat (hjemmelaget suppe og nybakt brød hver mandag) på et kultursenter (Meierigården i Porsgrunn) hver uke. Der har vi nå inngått et samarbeid med vår lokale andelsgård og fremover vil alle suppene være rundt 70% økologiske, kortreist og lokalt! Brødet jeg skal bake i høst blir også mer eller mindre økologisk da vi fra nå av bestiller mel fra bakeriet "Rent mel i posen" som er porsgrunns nydligste økologiske bakeri!

Nok prat og heller til en ny oppskrift! Denne fikk jeg av ei venninne som faktisk sendte meg den i posten (Takk Tove!!). Suppa er uten kjøtt men metter like godt som enhver kjøttsuppe.

Ingredienser:
2 squash
2 små eller 1 stor purre
Litt olivenolje
2 ss mel
13 dl hønsekraft /-buljong
2 eggeplommer
1-2 dl fløte
1-2 dl revet ost

 Vask og skjær to squash på langs, kutt i ca 1/2 cm store biter. Stek i litt olje med en stor eller to små vaska og hakket purre.

 

Surr i noen minutter. Dryss over melet, bland godt og tilsett ca 13 dl vann og to terninger hønsebuljong. Kok i ca 10 minutter til grønnsakene er møre. Ta av platen og tilsett 2 eggeplommer utrørt i 1,5 dl fløte. Ha til sist i 1-2 dl revet ost ( gjerne graddost) . La suppa trekke litt på plata men unngå at den koker. Smak til med salt og pepper. Nam!!!








Bildene er desverre ikke så gode, men jeg får evt bytte de ut neste gang jeg lager suppa. Det blir nok ikke så lenge til, vi kan jo høste både squash og purre nå utover høsten.

Om noen skulle være interessert i å lese noe om vår andelsgård så finner dere informasjonen her:  http://www.osebakkenandelsgård.no/

Får satse på at det ikke blir like lenge til neste blogginnlegg!
Ha en strålende torsdagskveld:)
-Anja-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar