onsdag 5. september 2012

Hjemmelagede karbonader (med hvitløkspotetmos)

Hei:)

Her får dere oppskriften på noen rågode karbonader. Lag gjerne en stor porsjon og hiv noen i fryseren, så er det enkelt å lage seg et karbonadesmørbrød eller en middag en dag med liten tid.

Oppskriften her er til 800 gram karbonadedeig og det ble til 18 små karbonader (jeg liker å lage dem små for da tar det kortere tid å tine dem opp når de er fryst).

Du trenger: 800 gram karbonadedeig, 80 gram brød uten skorpe (eller bruk brødrasp), 1 dl fløte, 1 stor finhakket løk, 1 egg, 2 ss worchestershiresaus, 2 ss potetmel (+ litt til å kjevle ut)1 ts bakepulver, 1/2 ts malt ingefær, 1/2 ts malt muskatnøtt, 1 ts salt, 1,5 ts aromat (evt 2 ts salt om du ikke vil bruke aromat) og 1 ts pepper.

Begynn med å bryte brødet opp i små biter og hell over fløten så det trekker inn.


Bland sammen de andre ingrediensene.



Legg den ferdige deigen ut på en bakematte og kjevle deigen ut til ca 1 cm tykkelse. Stikk ut sirkler i valgfri størrelse. Jeg brukte en plastkopp som dere ser på bildet.


Stek karbonadene på middels høy temperatur, i en blanding av rapsolje og smør (eller det du liker best å steke i). De skal bli gyldne og få en fin stekeskorpe.


I mellomtiden skreller og deler du poteter i passende biter og koker sammen med noen fedd hvitløk. Jeg brukte 9 poteter og 6 fedd. Dette var nok til 4 personer.
Når potetene er gjennomkokt, heller du av vannet, tilsetter ca 30-50 gram smør og 1-2 dl melk og litt fløte. Mos godt og klipp over gressløk hvis du ønsker.


Jeg lagde en enkel brun saus av fettet som ble igjen i pannen til karbonadene. Brunet 2 ss mel i fettet, tilsatte ca 5 dl vann og 1/2 buljonterning og lot det koke i ca 5 minutter til melsmaken var borte. Litt salt og pepper, og vips en god saus:)



Server med kokte gulerøtter, blomkål, brokkoli eller som jeg, med syltede grønnsaker (tomat, agurk og paprika..kjøpes på asiamat).
Karbonadene passer også godt kalde på nista, eller til lunsj med litt potetsalat.







2 kommentarer:

  1. Jeg har lyst til å prøve med aromat for å teste ut om det høyner smaken nevneverdig.

    SvarSlett
  2. Jeg har alltid brukt det i denne oppskriften så jeg kan ikke si om det blir veldig anderledes enn om du bruker salt.. Men veldig god oppskrift altså:)

    SvarSlett