søndag 10. januar 2010

Godt nyttår!!

Hei.. Nå er det en stund siden jeg har posta noe her. Jeg har desverre ikke noen oppskrift i dag heller. Har blitt helt hekta på å sy i det siste så det blir lite tid til kreativ matlaging.
Fikk en utrolig kul fleecekjole av min gode venn/medstudent/nabo her i vinter. Den er sort, knelang, med trompetarmer og spiss hette og med en kul kinadame påsydd.


Jeg har siden hatt lyst til å prøve å sy selv, og før jul tok jeg turen inn til stoff og stil i drammen og handlet diverse stoff og bånd.
På 3 dager (tett oppi jula og huset sto på huet!!) sydde jeg meg 4 kjoler i fleece:)
Det er så utrolig gøy!! Nå har jeg snakka litt med folk som kan sy, og fått masse tips om hvordan det blir best resultat. Jeg har også begynt å sy i andre stoffer, som ullfilt og bomull. Nå er jo dette primært en matblogg men tenker å poste litt tips, bilder og mønstre her etterhvert allikevel.
Jeg er veldig interessert i tips og ideer så kom med det om dere sitter på sykunnskaper (jeg er nesten helt blank, men skjønner hvordan jeg tråkker på pedalen og skifter tråd og det kommer man langt med!).

Her kan dere se noe av hva jeg har drevet med:



Kjolen over er til ei jente på 6 år. Den sydde jeg på en times tid i går kveld, ja så kjapt går det!!
Tunikaen under er i dyplilla ullfilt og ubeskrivelig varm! Stoffet er ganske dyrt ( ca 300 kr for denne) men enkelt å jobbe med.



Denne sydde jeg av en restebit med fleece jeg kjøpte. Den resten kosta 60 kroner og jeg har fått 2 kjoler ut av den biten:) Flecce koster som regel 50 kroner pr meter forresten. Man regner ca 2,5 meter stoff til en kjole med hette og armer..så 125 kr for disse kjolene er jo ikke noen upris!


Hi hi , pyntet litt opp med dødninghoder!

Og et trykk av "Emily the strange". Disse trykkene skriver jeg ut på et spesielt papir jeg har kjøpt til printeren. Da kan man laste ned hva som helst fra nettet (eller bruke egne bilder) og skrive ut på et papir som man igjen stryker på et stoff..


På kjolen over syntes jeg armene ble litt korte, så da sydde jeg på litt stoff fra en gammel t-skjorte og en remse med Pongpong baller i lilla, den blei ganske kul!



Den røde kjolen her er den det var mest jobb med. Der fulgte jeg et mønster (for første gang) så jeg knota litt, men er veldig fornøyd med resultatet! Den er superdigg å gå med! Jeg vil gjerne dekorere den med enten bilder eller noe bånd, men har stoppa litt opp for ideer.. Noen som kan hjelpe??

Fleece er et utrolig lettvint materiale å sy med, i tillegg til at det er billig. Det er bare å klippe løs, det tråder seg ikke.
Samme er det med jersey visstnok og også den ullfilten. Man sparer mye jobb når man ikke behøver å sy sikksakk rundt hver eneste kant.
Nå har jeg jo tatt helt av på ting til meg selv, og sydd bare noe småtteri til andre. Blir vel hjemmesydde gaver fra meg fremover:) Har bestilt mønster til 2 forskjellige vesker som jeg venter i spenning på. Ellers så syr jeg litt leggvarmere, votter og pulsvarmere. Men som sagt. Om noen skulle ha noen ideer til stoff, mønster, steder man få kjøpt kule bånd så si ifra:)

Skal nok snart få samla meg til å lage litt mat igjen snart også:)

Ha en fin fin søndag!!

7 kommentarer:

  1. Du er så fliiiiink!! M

    SvarSlett
  2. Så sinnsykt kreativ og kul du er Anja! :D WÆOW tenker jeg bare, så mye fint du får lagd på superrekordtid! *kremt*ønsker seg en kjole*host*kremt* Nå ble jeg enda mer imponert, også så fint at det er en hel haug med oppskrifter å utforske for meg her nå som jeg bor alæine. :D GLAD I DEG! klemmer

    SvarSlett
  3. Takk:) Kult med tilbakemeldinger ( spesiellt når de er sååå positive da, hi hi) Nå har jeg kjøpt masse stoff på nettet som jeg fikk hjem i dag. Blir nok en del sying framover. Jannicke, min nye hobby skal selvfølgelig dryppe litt på deg:) Men gi meg besskjed om favoritt farger, ideer, kort/lang kjole, med/uten armer og sånn da:) Og takk til deg M. Jeg er virkelig amatør, og det syntes når man går i sømmene, men det driter jeg i, hi hi.. det syntes ikke på bildene allikevel;)

    SvarSlett
  4. De var kjempe kule :) flink du, ta deg gjerne en tur innom Asian Fashion i Drammen. www.asianfashion.no for mer info (:

    SvarSlett
  5. Hehe ja lange ermer og så mye farger som mulig! ^^ Har ikke noen gul kjole, det trenger jeg nok muligens å få.... :D Forresten er det fantastisk masse kjempebillig stoff på grønland, sånn ti femten tjue kr meteren osv... Det er jo tynt stoff, men finnes sikkert noe i alle former og fasonger hvis man bare våger seg INN i butikken... :) Kom og besøk! Klemmer

    SvarSlett
  6. Hei, hvor kjøpte du mønsteret til den fleecekjolen, jeg leter og leter og leter....

    SvarSlett
  7. Jeg har fått mønster av en bekjent til den røde fleecekjolen.. det skal være kjøpt på stoff og stil. Den sorte fleesekjolen med lilla detaljer har jeg klippet mønster ut fra en tunika jeg kjøpte på Gina tricot.. De mønstrne du finner på stoff og stil kan se ganske kjedelige ut, men blir ganske anderledes når det blir en kjole av dem.
    Lykke til:)

    SvarSlett