søndag 26. april 2009

Grove rundstykker og nydelig laksepålegg

Søndag og ingen planer. Å så deilig å bare gjøre det man har lyst til en hel dag.
Sov lenge og har brukt timer på å "våkne" med kaffe og hjemmebakte rundstykker.
Som er oppskriften i dag... Jeg gjorde deigen ferdig i går og det gjorde det ekstra lett i dag:) Trill ut og hiv i ovnen så er frokosten ferdig, ahhh!

Disse er laget på "slump" så jeg skriver bare ca mengde på hver ingrediens....Det jeg alltid gjør er å begynne med væsken. Man kan bruke både vann, forskjellige typer melk, som biola naturell, kultura, hel, lett etc, eller en blanding av mel og vann... Væsken blandes ut med gjær, salt og evt fett (olje, smør) før jeg tilsetter det tørre. Da er det bare og ta litt og litt til deigen får ønsket konsistens. Alt etter som hva som skal bakes.

Vel.. denne deigen gir ca 16 gode grove rundstykker.

7,5 dl lunkent vann, 1 pk tørrgjær 1 ts salt, 1ts sukker og 5 ss nøytral olje (solsikke, raps..) blandes i en bolle til gjæren er oppløst.


Ta gjerne hansker på om du har det, det gjør jobben litt mindre grisete. Evt kan du røre ingrediensene inn med en stor sleiv. Ha i ca 2 dl hvetegrøpp, 2 dl sammalt grov hvete, 1 dl solsikkefrø og 1/2 dl linfrø. Tilsett hvetemel til deigen blir fast men fortsatt klebrig. Rør /elt i 5-10 min og dekk over med plast.

La stå til dagen etter eller noen timer. Slå den gjerne ned (!) et par ganger, bank lufta ut og dekk over igjen.
Neste morgen er det bare å elte litt, dele opp og trille ut til ønsket størrelse og la etterheve i ca 20 min. Pensle med melk (eller egg , vann, kaffe) og stek på 200 grader i ca 20 min eller til de er gyldne og har en "hul" lyd når du banker på dem. Disse er helt riktige, med sprø skorpe og luftige inni med mye godt å bite i. Du kan selvfølgelig variere hva du vil ha i. Havregryn og mange andre korn er gode å ha i. Rester av risgrøt kan blandes i, yoghurt med og uten smak, hakkede nøtter eller restene fra fløte er bare å helle i. Denne gangen brukte jeg kun det som er nevnt over.


I dag var vi så heldige å ha et ekstra godt pålegg til også, ørretsalat!
Jeg hadde ovnsbakt ørret til middag i går, og det ble igjen litt fisk. Denne var benfri så jeg bare tok vekk skinnet og la fisken i en bolle. Hadde på 2 ss majones og 2 ss rømme, 1/2 ts sitronpepper og rørte det sammen. Mmmmm Nydelig!!!


Ellers så nytes livet i fulle drag om dagen. Stortrives i praksis og ukene mot sommer og ferie raser avsted. Men nå har jeg en hel søndag å nyte:)

Ha en fin en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar