søndag 19. april 2009

Fiskegrateng

Søndag og sofaen i dag. Holder på med den siste boka til Liza Marklund, så jeg nyter fridagen. I dag har vi spist hjemmelaget fiskegrateng, noe som smakte fortreffelig akkurat i dag:) Så her får dere oppskriften på min versjon.

kok opp nok makaroni (ca 1/2 pakke) til å godt å vel dekke ca 1-2 cm av bunnen på et ildfast fat.

Lag en tykk hvit saus av 4 ss smør, 4 ss mel og ca 4-5 dl melk. Tilsett salt, pepper og 1 ts revet/malt muskatnøtt og 1/2 hakket purre. Kok i ca 5 min. Rør inn 4 eggeplommer, ett etter ett. Hvittene skal stivpiskes. Når plommene er rørt inn tilsettes 400-500 gram hvit fisk i terninger ( jeg brukte Lyr i dag) og til sist vendes de stivpiskede eggehvittene inn.


Hell først makaronien i et ildfast fat, så heller du over sausen. Til sist strøs det brødrasp eller strøbrød over.
Stekes nederst i ovnen på 200 grader i ca 45 min, eller til den ser sprø og fin ut.
Jeg hadde kokte poteter, smelta smør og revne gulerøtter til og sprøstekt bacon i en bolle som vi kunne strø over til slutt:)

Ellers smiler livet om dagen. Bare noen få uker igjen av praksis så er det ferie, med skagen/venninne tur, Leonard Cohen konsert og Finland tur i vente:) Ahhh!! Da blir det nok mye god mat og mye god drikke:) Ha en fin søndagskveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar