søndag 5. april 2009

Bacon og cheddar brød

Et nydelig brød som passer til alt mulig, fra tapas, gryteretter, supper og med smør og evt pålegg på. Du kan bruke andre oster enn cheddar men jeg syntes den gir best smak. Denne oppskriften er til 1 brød.

150 g bacon i terninger stekes og legges til side på litt kjøkkenpapir
175 g cheddar/annen ost i terninger

Deig: 25 g gjær blandes ut i 1,5 dl kefirmelk/biola naturell og 1,5 dl vann ( væsken må være lunken). Ha i 1/2 ts salt og ca 450 g hvetemel og elt til deigen blir smidig. La heve under plast i 30 min. Del deigen i 2 etter heving og bland cheddar i den ene og bacon i den andre delen. Jeg syntes det er lettest å klappe deigen litt ut og brette inn fyllet. Trill hver del ut til en lang "pølse" og flett de sammen.


Legg til heving, ca 1 time. Pensle med melk og stek på 200 grader på nederste hylle i ca 40 minutter.

Brødet får en digg og sprø skorpe av melka. La stå i ca 15 min før du skjærer i det, hvis ikke blir det deigete istedetfor luftig og lekkert.

Ellers er det jo en nydelig dag med sol og fuglesang.. og ikke minst..Ahhhh ferie:)
Ha en fortreffelig søndag!

3 kommentarer:

  1. Det var helt sinnnnnnnnnnssssyyyyyykkkkkkttttt godt.
    therese

    SvarSlett
  2. hei..Jeg bakte dette brødet i går, og det forsvant veldig fort (O: Jeg skal bake dag også. Jeg stusset litt da det ikke var smør eller olje i brødoppskriften, men tok en sjanse på at det var rett. Og det var det. (O: Tusen takk for super blogg med supre oppskrifter. Nå har jeg snart prøvd alt som står her (O: Ikke slutt å skrive så gode oppskrifter (LO: Thanks girl..

    SvarSlett
  3. Hei:) Så bra at du liker maten da. Kjempekoselig med en sånn melding! Jeg fortsetter å skrive jeg vettu, så lenge jeg har noe å skrive om. Bare å slenge inn en oppskrift selv, om du har noe godt på hjertet:) Glad i nye ting! Ha en strålende fridag!

    SvarSlett