mandag 13. april 2009

Kremet fiskesuppe


Åh, så utrolig deilig med litt ferie. Jeg har vært så heldig og hatt hele uka fri og har nytt den og utnytta den så godt det har latt seg gjøre:)
Fra fredag til søndag dro venner og jeg ut på hytta til min far o/co hvor sola varma og alt var bare nydelig. Pappa dro opp en del blåskjell som han og min kjære etterhvert skrubba rene og pene. Så klokka 22 om kvelden kom pappa opp til oss med en 10 liters gryte stappa full av de nydligste blåskjella kokt i kun hvitvin og dill, ahhhhh. Det var godt!
Krafta fra skjella fikk jeg med meg når vi dro hjem i går sammmen med en nyfiska torsk på ca 1 kg og en pose med ryggrad og fiskehoder fra sjøørret.

Det er nemmelig de ingrediensene som gjorde suppa i går!

Så alltid spar på krafta om du er så heldig å få tak i ferske blåskjell ( kan jo også kjøpes:)) om den er tilsatt hvitvin eller ei.

Kjekt å ha: fiskeavskjær, fisk, blåskjellkraft (kan selvfølgelig bruke fiskebuljong men tipper at det smaker en del mindre..) , reker, poteter, gulrøtter, løk, hvitløk, purre, fløte og evt chilli.


Ha fiskeavskjær, hoder, etc i en kjele, dekk med vann og kok i ca 20 min. Plukk av evt fiskekjøtt og spar på det, resten siler du og heller tilbake i kjelen som kokes ned til halvparten ( uten lokk..) tilsett evt kraft fra blåskjell. Jeg hadde en frossen blokk med blåskjellkraft som jeg bare blandet med fiskeavkoket. Den blandingen luktet rimelig kraftig fisk og sjø men sammen med alt det andre ble det helt riktig!

Jeg brukte en helt vanlig torsk i denne suppa i går men her kan du ta det du har, om det er rød eller hvit fisk. La fisken trekke i ca 10 min og plukk den fri for bein.

Hell en pose ferdig fiskesuppe i en kjele og bland med ca 3 dl av vannet du kokte fisken i. Hell over 1/2 liter melk og blåskjell/fiskekraft. Tilsett 6-7 poteter i terninger og 3-4 gulrøtter i skiver. Hakk en stor løk, 2 hvitløksfedd og evt 2 små ferske chilli og bland i suppa. La småkoke i ca 15 min. Ha i 1 liten hakket purre og 1/2 putt matfløte og kok i 5 min til. Rett før servering haes fisken i og evt reker ( vi hadde noen igjen fra en boks, hurra!).


Mmmmm!!!! Det var så godt! Var i utgangpunktet litt redd for å bruke den krafta fra blåskjella men herregud det var jo den som gjorde susen:)
Akkurat nå så er det visst ikke farlig å spise disse skjella heller, pga det er så kaldt i vannet. Vi har iallefall holdt oss friske. Helt gratis er det og, bare å gå å plukke! Anyway, jeg hadde regna med at det var middag nok til mer enn oss fem i går, da dette er en 6 liters jerngryte som nesten er full... men etter knappe 30 min så det slik ut...
Og vi fem lå rett ut resten av kvelden med oppknappa bukser og nøt søndagen til det fulle med film, påskeegg, en liten flaske sjampis!
Nyt den siste fridagen:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar