søndag 8. februar 2009

Søt og varm

Men ikke enkel og naiv heller:)
Cubansk/Amerikanske Cecilia Samartin debuterte med "Drømmehjerte" i 2005 og har senere skrevet Señor Peregrino. Begge har fått mye skryt av anmeldere. Ikke så rart:)
Jeg leste Drømmehjerte for en måneds tid siden og syntes den er vel verdt å anbefale. Forfatteren har et utrolig flott språk og skaper masse fine bilder for leseren. Boka handler primært om Nora og hennes kusine Alicia, om deres oppvekst på Cuba og etterhvert deres svært forskjellige liv. De skilles som tenåringer på grunn av Castro og de politiske urolighetene som råder i landet. Det blir tøft for begge de to jentene, med års adskillelse, og mye er forandret når Nora endelig vender "hjem" igjen. Boka skifter på en måte sjanger flere ganger, fra å flyte rundt på en rosa sky i ren nytelse over natur og menneskeskildringer så holdt jeg pusten i en del sider mot slutten da den nesten blir litt "thriller" aktig.

Forfatteren er ved siden av å være forfatter, psykolog og har arbeidet i mange år med innvandrere fra latin -amerika. Det bærer i grunn begge bøkene hennes preg av. Hun er veldig troverdig i personskildringene og fletter fint fantasien inn i virkelighetens historie.
Jeg har også lest Señor Peregrino, men ble desverre litt skuffet over den. Syntes det var en søt liten historie men litt forutsigbar og enkel. ...
Denne uka blir det nok litt pensumlesing, men tar meg nok en liten tur på biblioteket og ser etter en liten anbefaling jeg har fått allikevel.

Fortsatt god Morsdag til dem det måtte gjelde:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar