mandag 23. februar 2009

Olivenbrød

I dag er det mandag og jeg har tatt meg en fridag fra skolen. Har hatt den undervisninga før og jeg trengte rett og slett en dag hjemme til å komme ajour med diverse. Digg er det!
Har hatt rimelig mye eksamner og styr nå og det er ikke ferdig ennå. Neste torsdag er det farmakologi og medikamentregning så det er ikke annet å gjøre ennå pugge videre. Snart er lesinga over for dette året for vi skal ut i 10 ukers praksis i midten av mars. Blir sikkert et herlig avbrekk og nyttig læring.

Over til mat. Jeg har tidligere nevnt et olivenbrød jeg bruker å servere til suppe. Bakte ett i helgen også og må bare legge ut oppskriften for det smaker så godt!

3,5 dl lunkent vann, 25 g gjær, 4-6 ss olivenolje, 1ts grovt salt, 1 ts tørket oregano, 100 g hakkede svarte stenfrie oliven og ca 650 g mel blandes til en fin deig (jeg har noen ganger brukt grovere mel, sammalt og litt rug og det er godt det også) . Elt godt og hev i en time. Slå deigen ned en gang underveis. ( bank lufta ut av den).


Del i to og form 2 små brød. Etterhev i 30 min. Pensle med olivenolje og stek midt i ovenen ved 200 grader, ca 30 min.
Ikke noe hokus pokus men smaker helt nydelig!
Det er kjempe godt til de fleste supper/gryter men også med smør og ost (vellagret er nydelig), med litt rødvin ved siden av:)

4 kommentarer:

  1. Burde prøve å dyppe i en skikkelig god olivenolje og litt maldonsalt.. mmm...

    SvarSlett
  2. Dette var en helt fantastisk oppskrift! Brødene ble myke og luftige, og smakte utrolig godt. Spiste de til Basilikumolje, balsamicoeddik og provancesalt, alt kjøpt hos Olivers & co. Hadde også en skinkepai og salat til, snadder! Tusentakk for nydelige olivenbrød!

    SvarSlett
  3. Så moro å høre at du likte det så godt. Prøv en skive med smør og gulost og tomat. Mmmmhhh!

    SvarSlett
  4. Har du mindre mel i brødet enn det du ellers ville hatt hvis du bare hadde lagd vanlig brød uten oliven? :)

    SvarSlett