fredag 6. februar 2009

Ahhh fredag!

Nå er det skikkelig deilig at det er helg! Nå har jeg hele fredag ettermiddag/kveld og hele lørdag og søndag til å gjøre ting jeg liker aller best. Selvfølgelig har jo jeg som de aller fleste en del "må gjøre" ting også men hoveddelen av helga går til selvvalgte aktiviteter. Søvn er en ekstra viktig aktivitet (? hmm kanskje passiv aktivitet..passikvitet) for meg og blir høyt prioritert. Jeg setter ALDRI på klokka i helga om jeg kan la være og det er en stor fornøyelse å våkne av seg selv. Om det er åtte eller tolv er ett fett. Og så er jeg avisoman. Hver dag egentlig men i helga er det spesielt deilig.. best er det om man bare kan bli liggende og noen henter avis og evt kaffe/te..Ahh....

Det er viktig å bestemme seg for at nå skal jeg kose meg! Rydd av tid selv om unger og mannfolk maser og stresser. Jeg er og et menneske med behov, god damned! Vi virker ikke særlig lenge om andres behov alltid dekkes og vi glemmer oss selv. Så jeg koser meg med god samvittighet.. hver dag skviser jeg inn noe jeg velger selv og gjør det med god samvittighet. Nå har jo ikke jeg små unger og skjønner jo at de krever en del men jeg er hellig overbevist om at alle kan prioritere seg selv mer hver dag.

For eksempel når man skal dusje... det gjør jo alle uansett... hva med å kose seg i de ti minuttene istedet for å stresse og hele tia tenke på hva man skal etterpå.. åssen skal jeg rekke ditt og datt osv. Ti minutter med bare å kjenne det varme vannet, masse digge såper og lukter og gjerne te lys og kremer til å avslutte. Trenger ikke mer enn ti minutter på alt det:) Og si det høyt, at nå koser jeg meg skikkelig. Flere ganger om dagen.. Vi er jo flinke til å formidle det til andre om vi er misfornøyd med noe, eller dette er kjipt, og dette var vondt.. Hva med å også si at dette var bra, den var fin og jøss har du smakt den gode blablabla.. Vi glemmer ofte det som er bra og inntrykket på slutten av dagen da er alle de tinga vi huska å klage på istedet for alle de tinga som faktisk var fine/bra/gode!
Jeg prøver iallefall å minne meg selv om det.. både om hva som er bra og at jeg også prøver å formidle til mine nære og kjære om de bra tinga som skjer i livet mitt, ikke bare det dårlige. ( noe som fort kan bli en uvane og kjedelig å høre på i lengda) .

I helga har jeg planer om å lese en bok ( noen tips ???) , drikke litt vin ( eller mye?), spise god mat, høre på et par anbefalte album og en masse mer som jeg har LYST til ( inniblandt de tinga jeg må.. de er for kjedelige til å ramse opp). Være bevisst på at jeg nå gjør det jeg aller mest vil! Heldiggrisen!


3 kommentarer:

  1. Kose! Kosejenta! Helgekosejenta!

    SvarSlett
  2. Oi, det funket å legge inn kommentar... Er Anjamis sin venninne som dette skrev... ;) Kos deg masse, må fly til svigersmiddag nu!

    SvarSlett
  3. Jeg anbefaler denne boka:

    http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/29/548472.html

    Eller, dvs, har ikke lest den enda, men den er neste på min must-read-liste:)
    Fortell gjerne hvordan den er hvis du kaster deg over den;)

    SvarSlett