onsdag 9. februar 2011

Hvitløksbrød

Hei:)

Jeg snubla over en oppskrift på et hvitløksbrød i langpanne i et ukeblad her om dagen. Det passa perfekt å prøve ut, da jeg skulle på et tapas party hvor alle tok med en rett eller to hver. Jeg pleier alltid å bake foccaccia, men denne oppskriften så spennende, enkel og veldig god ut, så jeg prøvde meg på den (endra oppskriften litt etter hva jeg hadde av ingredienser..). Det angrer jeg ikke på! Utrolig godt og mykt brød, med masse smak! Passer perfekt som tilbehør til supper, gryter, som lunsjbrød eller til tapasbordet.

Jeg doblet oppskriften og da holdt det til en ganske stor langpanne.

50 gram gjær (jeg brukte tørrgjær) løses opp i en blanding av 6 dl lunkent melk og vann. Ha i 4 ss smør ( jeg brukte vita hjertegod), 2 ts salt og 2 ss sukker. Rør og elt inn ca 1 kg hvetemel. Jeg pleier å ha i litt og litt av gangen til deigen blir glatt og myk. (Bruk plasthansker, så slipper deigen lettere uten at den blir for mettet med mel og ender opp hard). Dekk med plastpose eller sett på lokk om du har bakebolle. ( Jeg har en stooor bakebolle fra tupperware og den er super!)
La heve i 40-60 min.

Trykk deigen ut i en smurt/ bakepapirkledt langpanne.



Riv 5 hvitløksfedd på finsiden på rivjernet. Bland inn 50 gram mykt smør (igjen brukte jeg vita hjertegod). Smør blandingen på toppen av deigen og strø over litt revet ost ( i oppskriften sto det cheddar, men jeg brukte vellagret ost fra Synnøve).


La heve igjen i ca 20 min. og stek midt i ovnen på 200 grader i ca 30 min.

Mmmmhhh, fluffy, mykt, varmt og veldig godt hvitløksbrød!!

La det avkjøles litt og skjær ruter med en skarp kniv.

Ha en super dag!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar