fredag 5. februar 2010

grytestek

Var så heldig å få en hjortestek av min gode jegerpappa her en dag. Da tenkte jeg å prøve å steke den i gryte. Det er kanskje pinlig å ikke ha prøvd denne metoden før, men alt til sin tid, og nå var tiden inne!
Jeg begynte med å brune steika i jerngryta mi. Godt med smør og litt høyere enn middels temperatur. Så helte jeg over vann så det dekte ca litt over halv steika. Tilsatte noen sjarlottløk og gulerøtter og et par hviløksfedd. Satte i steke-termometer og lot trekke på svak varme (skal ikke kokes!) i ca 1 time og 45 min til den hadde en kjernetemperatur på 72 grader (litt rosa i midten).


Så pakket jeg inn steika i aluminiumsfolie og lot den hvile mens jeg laget sausen. I ovnen hadde jeg satt inn et stort brett med båtpoteter, krydret med salt, pepper og litt timian (220 grader i ca 30 min).

Sausen lagde jeg ved å smelte 3-4 ss smør i en kjele, tilsatte så 5 ss mel og spedde med kraften fra steika. Helte på litt og litt kraft til den var passe tykk.


Tilsatte så 1 ts knuste einerbær, 5 skiver brunost og en god skvett med fløte, samt smakte til med salt og pepper.

Serverte med kokte gulrøtter og brokkoli. Mmmmm!! Kjøttet var så mørt og smeltet regelrett på tungen. Potetene var sprø på utsiden og myke inni og sausen var et kapittel for seg. Nam!

Skal nok tilberede stek på denne måtene flere ganger. Lettvint og super digg!

Ellers er alt her i huset bra. Er over halvveis i min siste praksisperiode, og er så smått i gang med bachelor oppgaven.. Er jaggu snart ferdig. De tre årene har virkelig gått fort. I helgen blir det forhåpentligvis en liten skitur og en masse boklesing. Er i gang med tre forskjellige bøker nå, forteller om dem senere om det er verdt det:)

Håper dere har en fortreffelig helg!

2 kommentarer:

  1. Hei Anja. Nyyyyydelig. Jeg har laget grytesteika flere ganger. Tusen takk for knallgod oppskrift. Kos kos fra Mai Liss.

    SvarSlett
  2. Hei Mai Liss:)
    Takk for koselig kommentar! Ja det er godt med real bondekost innimellom:)
    Ha en fin dag i vårsola!
    Klem fra Anja

    SvarSlett