mandag 15. juni 2009

Megagode hveteboller

Boller er jo ikke akkurat så veldig spennende, men denne oppskriften vil jeg allikevel poste her. Jeg har prøvd mange forskjellige oppskrifter op i mellom, men aldri har jeg fått til så gode boller som etter jeg fikk denne. Alltid blir de luftige og med riktig søthet og kardemommesmak:)


5 dl melk
25 g gjær
1 1/4 dl sukker
1 1/4 dl smelta smør
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
1 egg ( + 1 til pensling)
ca 1 kg mel
evt rosiner

Varm melken til 37 grader, litt varmere om du bruker tørrgjær. Ha i gjær og salt og løs opp gjæren i den lunkne melka. Ha i egget og bland. Tilsett resten og elt godt. Bruk gjerne kjøkkenmaskin om du har det. Jeg hadde ikk i rosiner denne gang, men om du vil ha det så tilsett en halv pakke når du har hatt i ca halvparten av melet. Da blir de godt blandet i deigen.
Hev deigen til dobbel størrelse eller ca 1/2 time. Rull deigen til en pølse og skjær i 15-20 stykker, avhengig v hvilken størrelse du vil ha på bollene. Etterhev i ca 30 min. Pensle med egg og stek på 225 grader i ca 12-15 min.



Mmmmm!
Ellers er det teaterfestival i porsgrunn om dagen og full fart byen. Masse morsomt å se på. Vi er så heldige å ha muligheten til å være "hjemmehotell", så to flotte artister bor hos oss denne uka. Så her har det vært hektiske dager og mye moro:)

Skolen min er slutt for i år, så nå er det lange late dager, meg masse god mat og bra bøker som venter meg. Er i gang med noen krimbøker av Camilla Läckberg om dagen. Lettlest og fengende! Om noen av dere har noen boktips, så legg igjen en melding. Jeg har nemlig godt over 2 måneders ferie nå, Ahhhhhh!!!!

2 kommentarer:

  1. Hei! Sitter her i den svenske villmarken. Det er 8 grader,regn og nordavind. Satte meg ned for å surfe litt på nettet da jeg tilfeldigvis kom over denne fine bloggen din. Ikke nok med lekre boller så nå skal prøves, de må stekes i en gammel vedkomfyr så det blir litt spennende. Titter snart innom igjen.

    SvarSlett
  2. Oi, så koselig det hørtes ut. Akkurat de 8 gradene var ikke så fristende, men boller fra vedkomfyr i den svenske villmarka høres fantastisk ut:)
    Glad du liker bloggen min, og super koselig med hilsen!

    Kos deg med varme boller i "kulda"

    SvarSlett