lørdag 24. september 2011

Nydelig indisk Daal




Hei:)

Her får dere en oppskrift som jeg virkelig anbefaler dere å prøve. Jeg lagde denne gryta som tilbehør til disse wrapsene men gryta er mer enn nok i seg selv, med nanbrød som tilbehør. Gryta er vegetarisk men om du vil ha kjøtt i anbefaler jeg å steke opp litt kylling og ha ved siden av.

Daal er etter hva jeg har forstått en indisk fattigmannsrett og kan sikkert lages på mange måter. Denne Daal`en er tilsatt en saus som heter Tarka, noe som gjør retten ennå mer smakfull. Jeg fant oppskriften på dinmat.no men har endret litt på den underveis.

Daal ingredienser og fremgangsmåte: 400 gram gule linser (kjøpes på asiamat), 2 ss rapsolje, 1 liten ts gurkemeie, 2 ts salt, 1 ts tørket chilliflak, 1 ts chilli pulver og 1,5 l vann.

La linsene ligge i vann i ca 1 time før du bruker dem.

Varm opp oljen og tilsett salt, gurkemeie og chilliflak og chillipulver, la det frese litt.



Tilsett avrente linser og vannet.



La koke med lokk i ca 30 minutter til linsene er blitt myke (men ikke la dem koke helt sammen til en "grøt").

Mens dette koker tar du en blomkål og kutter i mindre buketter. Kok i et par minutter og hell av vannet.



Disse bukettene freser du gyldne i en stekepanne.



Så lager du Tarka. Ingredienser og fremgangsmåte: 5 ss olje, 2 fedd hvitløk, 2 ts spisskummen, 1 stor løk, 2 grønne chilli, 1 boks hakka tomater, 4 ss revet fersk ingefær, 2 små ts garam masala, 4 ss hakket frisk koriander.



Varm oljen i en kjele. Tilsett hakket løk, finhakket hvitløk og spisskummen. La steke til løkene er gylden. Ha i finhakket chilli, revet ingefær og boksen med tomat.


Kok i ca 5 min til sausen tykner. Tilsett hakket fersk koriander og garam masala.



Hell sausen over Daal`en og vend forsiktig sammen.



Ha i blomkålbukettene og server med yoghurt og nanbrød og mer frisk koriander.

Beklager bildekvaliteten, men kamerat på mobilen min var litt kranglete..

Enjoy!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar