fredag 2. april 2010

Påskekaker

Hei og god påske:)

Langfredag og fri...Ahhh. Sovet lenge og skal bare suse rundt i heimen og kose meg resten av ferien. Det blir litt gode middager (helstekt laks i kveld og selvfølgelig lammelår i morra), boklesing (holder på med 3. boka til Knausgård og litt påskekrim på siden; Hypnotisøren av Kepler), kortspill, brettspill og sikkert en flaske rødvin eller to:)
Akkurat som jeg liker det best.

Nettopp nå sitter jeg på kjøkkenet og venter på et brett med påskekaker som står i ovnen. Jeg håper de blir vellykkede for jeg har ikke prøvd dem før. Oppskriften har jeg fått av Marta:)
Her er den:
Ingredienser: 250 g smør, 250 g sukker, 250 g mel, 2 egg, 50-100 g grovhakkede mandler (jeg har i 100 g) og 1 ts bakepulver.

pisk romtemperert smør til det blir luftig. Tilsett sukker og ett egg og pisk godt. Ha i ett egg til. Tilsett så mandler og mel. Pisk ennå mer og tilsett til sist bakepulver. Nå er deigen veldig tykk, men pisk alt godt sammen. Ha på bakepapirkledt stekebrett og ta ca 1 ts deig i topper. Jeg fikk plass til 16 stk på ett stekebrett. Det må være litt mellomrom, for de flyter ut til runde kaker/kjeks. Stekes midt i forvarmet ovn på 160 grader i ca 15 min. Følg med!



Her er noen bilder av prosessen. De blei ikke spesielt gode og det er rett og slett fordi SOLA skinner inn gjennom vinduet:) Det første brettet er nå ferdig og i følge min kjære og min sønn så var de nydelige! Det tok iallefall ikke lang tid og produsere nesten 50 kaker. Har brukt 10 min på deigen og ellers så er det bare å vente på stekingen.
Ha en fortsatt finfin ferie!!

5 kommentarer:

  1. De så gode ut, og at de er raske å lage - ja det er jo en bonus :-)
    Leser Knausgård du også ja? Jeg har bare fått 1. bok, det er så lang venteliste på biblioteket. Men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er det helt store. Kanskje litt skuffet - men det blir man ofte når en forfatter får SÅ mye bra omtale. Vi får se, jeg skal nå lese dem i alle fall :-)
    Ønsker deg en fortsatt fin påske !!!

    SvarSlett
  2. Hei Anja. I kveld har hele familien vært her på middag (O: Jeg brukte din oppskrift, grytestek med tilbehør, som hovedrett (O: Med stor suksess selvsagt (O: Til dessert laget jeg oste-iskake med bringebærsaus, fra bunnen av (O: Jeg elsker bloggen din og oppskriftene dine. Har vel laget nesten alle, tror jeg, og alltid med SUKKKKEEESSSS (O: God påske, og JA TAKK, flere oppskrifter, Kos fra Mai Liss.

    SvarSlett
  3. Hei:)
    4 årstider: Ja jeg skjønner tanken om Knausgård, men må innrømme at jeg liker de bøkene gangske godt. Han skriver på en måte få andre har gjort før ham og det er noe herlig sykt ved det. Håper du har hatt en fin påskeferie:)

    Mai Liss: Tusen takk:) Du er så utrolig flink til å komme med go `ord om bloggen! Jeg blir iallefall veldig inspirert til å fortsette med bloggen med slike kommentarer:)
    Den oste is kaka er du hjertlig velkommen til å dele med meg om du vil. Hørtes helt nydelig ut!
    Ha en strålende kveld:)
    Klem Anja

    SvarSlett
  4. Hei,
    håper det blir go' mat og kaker da vi skal besöke deg!
    Gleder meg til det, skal sikkert finne noe veldigt finsk å bringe med oss, så att du ikke skal glemme röttene dine :)

    Vi sees snart

    SvarSlett
  5. Hei Kaisa:)

    Ja da må vi finne på noe ekstra godt å putte i munn! Gleder oss masse til dere kommer.
    Ikke så lenge til nå:)

    SvarSlett