søndag 29. november 2009

Blomkål og brokkoli grateng

Det går litt lenge mellom hvert innlegg om dagen. Har hatt eksamen nå og lite tid til matlaging. I tillegg har jeg satt i gang et oppussingsprosjekt så det råder kaos i hjemmet. Blitt litt pizza og kebab i det siste gitt:)
I dag blir det full svinestek middag her, blir herlig med en ordentlig potetmiddag!
Oppskriften jeg poster i dag lagde jeg her om dagen. Her kan man bruke de grønnsakene man liker best, kutte ut bacon, bruke skinke, eller bare ha uten kjøtt.

Ingredienser: Brokkoli, blomkål, bacon, mel, melk, smør, egg, strøbrød, salt, pepper og muskatnøtt.


Kutt opp brokkoli og blomkål i buketter og gi dem et rask oppkok. Hell av vannet (spar på det til hvit saus) og legg dem i et ildfast fat.



Skjær bacon i mindre biter og stek til det er sprøtt, legg på kjøkkenpapir så fettet renner av. Strø baconet over grønnsakene.



Lag hvit saus av smeltet smør, mel, litt grønnsaksvann og melk. Tilsett litt muskattnøtt, salt og pepper. Ta av plata og rør inn 2 eggeplommer (spar på hvitten). Ha i en god håndfull med revet ost når sausen er ferdig.



Stivpisk eggehvittene og vend dem forsiktig inn i sausen.



Hell den så over grønnsakene og baconet og strø over strøbrød til sist.



Stek på 200 grader midt i ovnen i ca 30 min. til den er gylden.



Server med baguett/brød og en god salat. Nydelig og dyppe brødet i sausen...Mmmmmm!!!


Nå har jeg bare en liten innlevering igjen på denne siden av året, så er det juleferie!! Ahhh, skal bli helt fantastisk med late dager, gode bøker, masse god mat og nymalt spisestue:)

Ha en fin førjulstid!

1 kommentar:

  1. Hei. Tusen takk for super oppskrift. Nam nam. Har nettopp servert familien. Har laget retten før, men på en annen måte. Denne var det veldig mye god smak i. Ha en trivelig jul og et godt nyttår. Gøleder meg til mange nye opskrifter neste år. Kos og klem fra Mai Liss

    SvarSlett